Label

,

saya percaya kebanyakan daripada anda pernah terlibat dengan aktiviti sewa menyewa rumah atau kediaman. jadi, hari ni kita cakap pasal rumah sewa. tapi saya lebih suka menggunakan perkataan hartanah.

banyak perkara yang patut dipertimbangkan sebelum membuat keputusa, antaranya ialah:

lokasi-biasanya orang memilih hartanah yang terletak di pusat-pusat bandar. tetapi, sudah tentulah hartanah begini mempunyai nilai yang tinggi dan mungkin tidak mampu dimiliki oleh sesetengah orang. namun, ada juga hartanah yang tidak terletak di pusat bandar yang mempunyai prospek yang bagus. biasanya, kawasan begini mempunyai kemudahan asas dan jalanraya yang menghubungkan hartanah tersebut. saya tulis begini berdasarkan pengalaman bapa saya. kemudahan asas di sini maksud saya ialah sekolah, masjid, kedai dan sebagainya. dahulu, pernah sekali bapa saya membeli hartanah di kawasan perkampungan, dan saya terfikir “ish, tak rugi ke nanti?”. bukan rugi sebenarnya, mungkin kadar kenaikan harga tidak secepat hartanah lain. oh, rupanya saya silap. lebih kurang beberapa bulan selepas itu, ada orang menawarkan untuk membeli hartanah tersebut. sebab? sebabnya ialah..hartanah tersebut terletak berdekatan sekolah, berhampiran kedai runcit dan berhampiran masjid. jadi, tidak semestinya hartanah yang terletak di kawasan yang membangun dengan pesat sahaja boleh dapat keuntungan. selagi berada di lokasi yang betul, maka sudah tentulah hartanah tersebut berpotensi untuk kenaikan harga. lokasi yang baik juga membolehkan anda merancang bentuk pelaburan yang akan buat pada hartanah itu nanti. contohnya, jika hartanah anda berdekatan universiti, anda boleh memilih untuk membina runah untuk disewakan kepada siswa mahupun siswi, atau boleh bina rumah kedai mahupun restoren. manakala jika berada di kawasan bandar…bina apapun boleh. hehe kebarangkalian untuk tak ada orang sewa atau beli adalah rendah.

penyewa-di sini saya ambil contoh saya sendiri, saya tinggal di machang, kelantan. anda tahu, sebelum saya datang ke sini (sebelum menuntut di uitm machang) apa yang saya nampak dalam fikiran sy ialah ini adalah kawasan yang di kelilingi bukit bukau, hutan hijau dan jauh daripada pusat membeli belah. jadi, saya andaikan saya akan mengalami kesukaran sebab saya suka membeli belah, dan saya sudah biasa tinggal berhampiran pasar. tapi, rupanya tak macam yang saya sangka.

rumah yang saya sewa ini ialah sebuah banglo 10 bilik tidur yang didiami lebih 25 orang..ada 10 bilik tidur, 9 bilik air,dan pelbagai kemudahan lain lagi. harga yang pemilik rumah ni letak ialah RM100 sebulan untuk seorang. saya boleh dapatkan sebuah rumah yang lebih rendah harganya, iaitu RM50-RM60sebulan untuk seorang, tapi saya memilih yang ini. padahal rumah-rumah lain pun tak kurang besar dan lengkap.

kenapa saya memilih yang ini?

seorang pelajar tidak perlukan kemudahan atau kelengkapan rumah seperti orang berkeluarga. jadi, rumah yang biasa-biasa pun dah ok sebenarnya. rumah ini lebih dekat dengan uitm machang, lebih dekat dengan kedai-kedai makan, kedai-kedai fotostat, stesen bas, di tepi jalan raya dan sebagainya. tapi yang penting, di sini ada wireless internet.

tapi jika untuk penyewa yang dah berkeluarga, keperluan macam wireless mungkin tak begitu penting, dan tidak perlu terlalu dekat dengan kedai-kedai tersebut sebab biasanya mereka sudah mempunyai kenderaan dan perlukan lebih privacy. jadi, tahu siapa bakal penyewa kita dan apa yang keperluan mereka…jadi,boleh pegang harga la nanti!