Pernah dengar target costing? Target costing kalau ikut difinisi bukan akademik ialah pengeluar berusaha mengurangkan kos bagi setiap produk atau servis yang mereka keluarkan atau sediakan. Bermaksud, mereka akan turunkan kos supaya dapat jual dengan harga murah, atau setanding dengan harga pesaing mereka.

Mulanya pengeluar akan cek dulu berapa harga yang pelanggan mereka sanggup bayar untuk produk mereka, kemudian team management accounting ini yang akan berusaha untuk mengurangkan kos. Kos dikurangkan dengan membuang atau mengurangkan kos yang tidak perlu. Bermaksud, pelanggan bayar apa yang mereka dapat.

Contohnya dalam nak keluarkan satu-satu produk, akan ada designer yang bertugas untuk mendesign produk tersebut. Designer ini biasanya akan design sesedap rasa supaya produk tersebut nampak cantik dan bagus. Designer biasanya tak consider kos, sebab kerja mereka adalah melakukan design atau merekabentuk barangan. Design merupakan kos, maksudnya dalam nak keluarkan barangan tu, designation kos tu ada. Sesetengahnya (sebahagian fungsi dalam produk yang designed itu mungkin tidak memberi nilai kepada pelanggan, jadi itu adalah kos tambahan yang pelanggan terpaksa bayar) dengan kata lain, pembeli atau pengguna membayar lebih untuk barangan yang mereka beli (bayaran lebih untuk function yang mereka belum tentu akan gunakan).

Sebab itu kita tengok, produk-produk macam handfon dan pda, pengeluar mengeluarkan ciri-ciri yang berlainan untuk pelanggan yang berlainan. Anda sebagai ahli perniagaan perlukan ciri berlainan, tak sama macam ciri yang seorang pekerja biasa mahukan.

Cara lain yang digunakan dalam target costing ialah, tear-down analysis (juga dikenali sebagai reverse engineering). Iaitu kita sebagai pengeluar, kita akan beli satu produk pesaing terdekat kita dan kita akan analisa produk tersebut. Dari situ kita akan tahu material yang mereka gunakan, dan dari situ juga kita akan dapat mengagak kos yang mereka keluarkan untuk produk tersebut.

Daripada analisa produk pesaing ni, kita akan tahu di mana kelemahan dan kekurangan produk mereka. Jadi sekarang kita dah tau kelemahan barangan pesaing kita, dan kita boleh lah mula berfikir untuk melakukan penambahbaikan pada produk tersebut, dan keluarkan produk yang lebih baik. Kemudian masuk market.