Label

, , , ,

Selamat cuti sekolah adik2. Uish lambat betol aku ucap. Btw, aku agak hari ni dah mula berkurang sedikit kadar occupancy di hotel-hotel di Malaysia ni, sebabnya hari ni dah mula kerja dah bagi Malaysia ni, dan budak2 sekolah pun dah mula ada kelas tambahan. Jadi hari ni aku kurang sibuk. Call pun tak serancak 2-3 hari lepas. Tak silap aku, tarikh 5 dan 6 june lepas, handphone sony ericsson k800i dan PDA HP ipaq aku tu cepat sangat habis bateri sbb terima terlalu banyak call.  Biasanya handphone tu bateri dia boleh tahan 2 hari kalau banyak call pun, tapi hari tu tak sampai satu hari pun dah kena charge balik.

Ehem2, ni aku bagi tip untuk korang dapatkan hotel di saat-saat akhir, di kala semua hotel yang korang nak sudah penuh. Maklum aje kalau nak holiday during peak season ni, korang jangan terjah-terjah. Pastikan buat reservation terlebih dahulu sekurang-kurangnya sebulan sebelum datang. Pastu pastikan bayar deposit untuk reservation untuk bagi gerenti pada pemilik perniaggan bahawa korang akan datang. Tak boleh ke tak bayar deposit? Frankly speaking, you have to pay. Kerana ini ialah bisnes, bukan bermaksud pemilik hotel tu saja2 nak collect deposit, tapi itu cuma sebagai jaminan. Jujurnya aku cakap, itu untuk elak penipu yang saja suka-suka atau main-main buat reservation. Alaaa…macam spam la. Sebab tu dorang collect deposit.

Collect deposit untuk tempahan penginapan ni tidak sama seperti collect deposit yang termaktub dalam BAFIA. Itu tidak sama malah langsung tiada kaitan. Jangan salah faham ye🙂

Oh jauh pulak melencong. Coming back kepada tipnya. Katakan bila korang call dan orang yang jawab call tu cakap, “Maaf encik, we are full ou house”. Korang jangan letak telefon, tapi minta dia carikan untuk korang. Cakap macam ni ke, “Encik boleh tak recommend pada saya mana-mana hotel yang available sekarang? Dah berpuluh hotel saya call, tapi tak ada yang available..” Orang yang jawab call tu aku selalunya ada berpuluh-puluh contact list yg dia boleh recommend untuk korang. Kecuali kalau dah memang langsung tak ada, baru dia akan cakap tak ada. Tip mudah kan😉

PS: Harap-harap lepas ni, aku tak jumpa orang tido dalam kereta sebab tak ada penginapan. Kepada tetamu-tetamu aku semua, SELAMAT DATANG KE KELANTAN YE! Jangan lupa ke Wakaf Che Yeh, Rantau Panjang, Pengkalan Kubor dan Pasar Siti Khadijah. Jom SHOPPING!!